Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » Trafikantene må beregne geologisk risiko
    Aktuelt

    Trafikantene må beregne geologisk risiko

    Av Halfdan Carstensapril 29, 2020
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    En mengde jord- og steinras hvert eneste år bekrefter at det er usedvanlig vanskelig å sikre mange av de norske veistrekningene. Konsekvensen er at alle syklister og bilister hver for seg må vurdere den geologiske risikoen før reisen starter.
    OLYMPUS DIGITAL CAMERA

    Nesten glemt. I 2007 gikk det et ras inne i Hanekleivtunnelen som lett kunne fått dødelig utgang. Igjen var menneskelig feil den direkte årsaken til hendelsen. Foto: Halfdan Carstens

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    De norske veiene er langt fra trygge.

    Det siste eksemplet fikk vi i desember i fjor da 3000 tonn (!) med stein raste ut i veibanen på E18 nord for Larvik. Heldigvis skjedde det sent på kvelden, på en tid med lite trafikk. Bildene fra åstedet viser imidlertid tydelig at det kunne gått riktig galt.

    LES OGSÅ: Knusende rapport klar etter E18-skredet ved Larvik

    Det kunne også gått forferdelig galt for tolv år siden da taket i Hanekleivtunnelen langs E18 dundret i bakken. Også den utrasingen skjedde på en tid med lite trafikk. Massene var imidlertid store nok til å smadre store kjøretøy.

    Vi har tidligere skrevet om rasfaren på hovedveien mellom Voss og Bergen (GEO 06/2019: «Er bergenserne dumme?»). Der er ikke forholdene bedre, for å si det mildt, og det som overrasker er hvordan vestlendingene har godtatt at ikke veien har blitt sikret bedre. For ikke å si at Vestlandets politikere ikke tar affære.

    LES OGSÅ: Enda et skred!

    En mengde jord- og steinras hvert eneste år bekrefter at det er usedvanlig vanskelig å sikre mange av de norske veistrekningene. Konsekvensen er at alle syklister og bilister hver for seg må vurdere den geologiske risikoen før reisen starter.

    Vi foreslår i stedet at myndighetene legger ut kart på nettet (med skisporet.no som en slags modell) hvor vi til enhver tid finner informasjon om hvilke veier som er utsatt for ras, og om hvor stor risikoen er: rødt: best å velge en omvei, eller bli hjemme, gult: fare for liv og helse, kjør på egen risiko, grønt: du kan føle deg trygg, men Statens vegvesen gir absolutt ingen garanti.

    Se også GEO 08/2019: «Kan veifarende gis bedre skredvarsling», der Conrad Lindholm foreslår at elektroniske informasjonstavler plasseres på utsatte skredstrekninger.

    RELATERTE SAKER

    Harald Brekke er død

    mai 15, 2025

    Seismiske data avslører krigshandlinger

    mai 7, 2025

    Gullprisen til himmels

    april 23, 2025
    KOMMENTER DENNE SAKEN

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Ildhøyden i Norskehavet
    Jun 27, 2025

    Ildhøyden i Norskehavet

    Forskere til fjells
    Jun 27, 2025

    Forskere til fjells

    The future of deep-sea mining
    Jun 26, 2025

    The future of deep-sea mining

    Et hav av data
    Jun 26, 2025

    Et hav av data

    Vinneren er kåret
    Jun 24, 2025

    Vinneren er kåret

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.