Rogfast-tunnelen trenger ikke å sikres bedre enn planlagt for å motstå jordskjelv.
Det er konklusjonen til konsulentselskapet Norconsult, opplyser prosjektleder Oddvar Kaarmo til nrk.no.
Nyhetsformidleren har tidligere skrevet om at tunnelen vil ligge i Skandinavias mest aktive jordskjelvområde, og frem til artikkelen ble publisert, hadde ikke Statens vegvesen gjort noen risikovurderinger.
Det kraftigste skjelvet på 33 år som rystet Nordsjøen i mars i år, var en betimelig påminnelse om at Norge er et land som opplever jordskjelv og at mange av dem forekommer i Nordsjøen.
Skjelvet, som hadde en styrke på 4,7 og episenter 160 km vest for Førde, førte ikke til skader, men Equinor valgte å stenge ned den nærliggende plattformen Snorre B.
Rogfast-prosjektet inkluderer utbyggingen av Boknafjordtunnelen som med sine 26,7 km mellom Nord-Jæren og Haugalandet vil bli verdens lengste undersjøiske tunnel.

– Det er sjeldent skjelv, men det har vært store skjelv. Det er potensial for magnitude seks-syv-skjelv, som er store og ødeleggende, sa NORSAR-seismolog Volker Oye til nrk.no.
Oye hevdet jordskjelv på den skalaen kanskje skjer én gang hvert 5000. år og var veldig glad for at det ville bli gjort en vurdering på skjelv for prosjektet.
Rogfast-prosjektet har flere ganger blitt utsatt på grunn av omfanget og usikkerheter (geo365.no: Rogfast på vent). Like før jul 2021 kunne imidlertid Statens vegvesen melde at første salve var fyrt av på Kvitsøy. Fra Kvitsøy skal det gå en 3,5 km lang tunnel ned til hovedløpene.
Planlagt åpning er 2031.
Geo365.no: Nye rekorder settes