Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login ABONNÉR PÅ NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    • Download Media Guide
    Geo365
    You are at:Home » Fjellsikring tas ikke på alvor
    Aktuelt

    Fjellsikring tas ikke på alvor

    By Halfdan Carstensapril 15, 2020
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Stadige skred på norske veier skyldes ikke bare «dårlig» fjell. Mangelfulle anbudsrutiner og useriøse firmaer er også en sterkt medvirkende årsak, mener en nestor i fjellsikringsbransjen.

    Edmund K. Ness mener del firmaer og enkeltpersoner tror de kan berg- og fjellsikring derfor får jobber fordi de er billigst.

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    – Fjellsikring i tunneler og fjellsikring i dagen er to helt forskjellige fag som krever forskjellige tilnærmingsmetoder, men det ser dessverre ut til at tunnelsikring har vesentlig høyere status og derfor får atskillig mer oppmerksomhet i det offentlige, påpeker Edmund K. Ness i firmaet Norsk Bergkontroll AS.

    Med over 20 år i bransjen er Ness mer enn normalt opptatt av at skredsikringen langs de norske veiene er svært mangelfull og preges av for små bevilgninger. Den siste bekreftelsen på denne påstanden er raset like utenfor Sauda i slutten av mars. Nok en gang kunne liv gått tapt, men heldigvis gikk skredet henimot midnatt når trafikken er liten.

    LES OGSÅ: Knusende rapport klar etter E18-skredet ved Larvik

    Hastverk er lastverk

    Ness mener utfordringene først og fremst ligger i prispress og hastverk i anbudsfasen med det resultat at skredsikringen ikke blir tatt på fullt alvor.

    – Beskrivelser som ikke er gode nok, manglende evne og vilje til å legge inn fjellsikring i framdriftsplanene, hastverk for å få åpnet veien før fastsatt dato, eller – enda verre – for å få bonus, resulterer i at det blir mangel på tid til å gjøre et skikkelig sikringsarbeid.

    I mange tilfeller har de som skal sikre fjellsidene langs nye veier i tillegg svært lav prioritet til plassen de trenger, mener Ness.

    – Når sprengning og utlasting er forsinket, og betongen bestilt til fast dato, så blir tidsvinduet når fjellsikringen skal gjøres mindre. Vi kan for eksempel oppleve at det ligger åpne rørgrøfter og står betongkummer under når vi kommer til en fjellvegg som skal renskes og boltes. Da forstår vi at det har det blitt arbeidet under usikret og farlig fjell. Dertil vil hastverk med å laste ned skjæring etter utsprengning fører til at topprensk med gravemaskin blir for dårlig.

    – Hvor ble det av HMS-reglene som var så viktige på det der flotte kurset som vi måtte ta for å komme inn på anlegget? spør Ness retorisk, rimelig oppgitt.

    «En del firmaer og enkeltpersoner tror de kan berg- og fjellsikring og får selvfølgelig jobber fordi de er billigst. Priser dumpes og markedet for de seriøse firmaene ødelegges.»

    Edmund K. Ness, daglig leder i Norsk Bergkontroll AS, har jobbet i fjellsikringsbransjen i over 20 år og bekymrer seg over at fjellsikring er et stebarn med alt for mange tilbydere som ikke har forutsetninger for å gjøre en fullgod jobb.
    Foto: Privat

    Billigst, men ikke best

    Ness påpeker videre at vedlikeholdet av veier ofte er mangelfullt etter at de er åpnet.

    – Manglende bevilgninger til kontroll og vedlikehold kan gjøre at fagfolk ikke får lov å merke for nødvendige sikringsbolting før man vet at man har penger til å utføre arbeidet. Det samme gjelder nedrensking av løs stein langs gamle veier, noe som også blir nedprioritert pga. mangel på bevilgninger.

    – Her har Statens vegvesen, Nye veier og andre offentlig innkjøpere en stor jobb å gjøre. De må for eksempel slutte å ta konkursryttere og cowboyfirmaer inn i prosjektene, bare fordi de er billigst.

    LES OGSÅ: Enda et skred!

    Det som har vært en utfordring, for ikke å si en uting, ifølge Ness, er at alle maskinentreprenører som driver med fjellsikring har samme godkjenning (for eksempel kl. 2. grunnarbeider i Sentral Godkjenning).

    – Konsekvensen blir da at alt for mange driver med fjellsikring uten å vite hva de holder på med, noe de seriøse fjellsikringsfirmaene lider sterkt under.

    De fleste spesialfirmaene innen fjellsikring har godkjente spesialproduserte bil- og teleskoplifter med bore- og eller spyleutstyr. Flere av disse går helt opp i 60 meters arbeidshøyde og koster hver især ca. fem millioner kroner.

    – Når det da stiller et lite firma med en vanlig bomlift, en kompressor og en borhammer og blir foretrukket, fordi de er billigst, så blir det vanskelig å konkurrere, påpeker Ness.

    – På den måten blir ikke gjennomføringsevne og å ha kompetente fagfolk og tilpassete maskiner vektlagt. Enden på visa kan da fort bli at de som var billigst i utgangspunktet til slutt blir de dyreste.

    Bør vektlegge seriøsitet

    Ness har erfart at under tunnelarbeid styrer tunneldriverne sin egen arbeidsplass fra start til mål. Ute i dagen er fjellsikringsfirmaene imidlertid i mange tilfeller kasteballer og de som prioriteres bort.

    – Dette går ut over hverdagen både for konsulentene som skal bedømme og godkjenne fjellsikringen og sikringsfirmaene som skal utføre jobben. Konsekvensen er at det kan gå ut over sluttresultatet.

    – Gi de seriøse berg- og fjellsikringsfirmaene den plassen de fortjener, både i anbudsrunden og i prosjektet. Da vil vi være på rett vei, avslutter Edmund K. Ness.

    HALFDAN CARSTENS

    Tenkt sikring med bruk av tunnelmoduler slik firmaet RoadCap ser det for seg.
    Illustrasjon: Slingshot AS

    Related Posts

    Statsbudsjettet 2026

    oktober 15, 2025

    Gullprisen til himmels

    oktober 8, 2025

    Et verktøy som har forandret verden

    august 22, 2025
    Add A Comment

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Norsk jord granskes for cesium‑137 
    Oct 22, 2025

    Norsk jord granskes for cesium‑137 

    Hvordan «læren» om oljes nedbrytning til tørr gass ble pensum
    Oct 21, 2025

    Hvordan «læren» om oljes nedbrytning til tørr gass ble pensum

    A Digital Trailblazer Candidate: Morten Ofstad
    Oct 20, 2025

    A Digital Trailblazer Candidate: Morten Ofstad

    Slik så Norge ut i ordovicium
    Oct 16, 2025

    Slik så Norge ut i ordovicium

    Seabed Minerals 2026: Call for papers
    Oct 15, 2025

    Seabed Minerals 2026: Call for papers

    Sometimes an old well is better than a fancy new one
    Oct 24, 2025

    Sometimes an old well is better than a fancy new one

    The shrinking pool of large international E&P companies
    Oct 23, 2025

    The shrinking pool of large international E&P companies

    Equatorial Guinea: Time to shine…again!
    Oct 22, 2025

    Equatorial Guinea: Time to shine…again!

    Seabed mapping – let AI do the work
    Oct 22, 2025

    Seabed mapping – let AI do the work

    India – Andaman Islands – drilling update
    Oct 21, 2025

    India – Andaman Islands – drilling update

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.