Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » Skipstunnelen blir bygd
    Anlegg og infrastruktur

    Skipstunnelen blir bygd

    Av Halfdan Carstensapril 5, 2017
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Nå er det helt sikkert. Det blir ny skipstunnel innenfor Stad. Regjeringen har den med i kommende seksårsperiode av Nasjonal transportplan.
    Tunnelen er planlagt gjennom den smaleste delen av Stadlandet, men får likevel en lengde på 1,7 km. Tunnelen skal være 12 meter dyp og 36 meter bred, mens takhøyden over havet er 37 meter. Da blir det også plass til hurtigruten.

    Tunnelen er planlagt gjennom den smaleste delen av Stadlandet, men får likevel en lengde på 1,7 km. Tunnelen skal være 12 meter dyp og 36 meter bred, mens takhøyden over havet er 37 meter. Da blir det også plass til hurtigruten.

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    – Stad skipstunnel blir endelig bygget, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i forbindelse med lanseringen av Nasjonal transportplan 2018-2029.
    Tunnelen ligger inne med finansiering allerede i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2018-2029. Den er beregnet å koste om lag 2,7 milliarder kroner og vil ventelig ta 3-4 år å ferdigstille.
    Se videoen.
    Det er gjennomført Konseptvalgutredning (KVU) og ekstern kvalitetssikring av 2 alternativ: liten og stor tunnel. Prosjektet er planlagt med utgangspunkt i stor tunnel. Tunnelen blir 1700 meter lang, 50 meter fra bunn til tunneltak og 36 meter bred. Tunnelen er planlagt utbygd gjennom Stad-halvøya, mellom innerst i Moldefjorden og Kjødepollen i Vanylvsfjorden, sør i Selje kommune.
    Havområdet utenfor Stad byr på store utfordringer for skipsfarten. En kombinasjon av havstrømmer og undersjøisk topografi skaper spesielt komplekse bølgeforhold som er vanskelige å spå. Svært høge bølger kan skape kritiske situasjoner for fartøy som passerer Stad. De vanskelige vær- og seglingsforholdene fører til at fartøy ofte bruker flere gonger så lang tid forbi Stad som ved normale værforhold. I de verste tilfellene må fartøy vente med å passere Stad, heter det i en pressemelding fra regjeringen.
    Slik blir skipstunnelen.
    Arbeidet går fremover.

    RELATERTE SAKER

    Starter utbedring av Strindheimtunnelen

    mai 12, 2025

    Manglende helhetlig kontroll

    mai 9, 2025

    Veien til bedre masseforvaltning

    mars 24, 2025
    Vis 1 kommentar(er)

    1 kommentar

    1. gunnar Jakobsen on april 19, 2017 09:38

      Tro om det er tenkt på muligheten for å pallsprenge rett ut i sjøen når toppen er tatt ut, da vil man kunne bruke grave/mudderapperat og lekter til å transportere ca. 70% av massene på denne måten. alle de massene kan da brukes til mollo prosjekter eller til sjøfylling av industriområder. Eventuelle overskuddsmasser kan da dumpes på dypt vann og problemer med lager plass for overskuddsmasser vil da være borte.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Kan hente mer metall ut av smelteovnene
    May 14, 2025

    Kan hente mer metall ut av smelteovnene

    Hefaistos og Psamathe – Kan de gamle greske gudene redde dagens klimatragedie?
    May 12, 2025

    Hefaistos og Psamathe – Kan de gamle greske gudene redde dagens klimatragedie?

    Tre uker gjenstår
    May 09, 2025

    Tre uker gjenstår

    En underkommunisert faktor for CCS
    May 07, 2025

    En underkommunisert faktor for CCS

    Oppnådde gjev status
    May 06, 2025

    Oppnådde gjev status

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    HG1! price by TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.