Samarbeidsprosjektet skal se på muligheten for å gjøre transporten av malmen fossilfri ved bruk av batterielektriske dumpere. I tillegg til å kutte drivstoffkostnader og redusere CO2-utslippene, vil bruken av batterielektriske maskiner bedre arbeidsmiljøet i den underjordiske Kristineberg-gruven.
Innovasjonstilskudd
Det er Epirocs batteridrevne dumper MT42 som skal brukes i prosjektet. Dumperen blir påmontert en strømavtager (pantograf), og i områder hvor det er strømledninger kobles dumperen til strømnettet.
Det er ABB som skal designe og konstruere infrastrukturen for den elektriske driften. Tidligere har ABB designet og igangsatt elektrisk infrastruktur for å drive flere elektriske dumpere ved Aitik-gruven, Sveriges største åpne kobbergruve.

Les på GEO365: Investerer milliarder og utvider sinkproduksjonen
I tillegg til elektrifiseringen av Kristineberg-gruven, tar Boliden sikte på full implementering av elektriske maskiner i Rävliden-gruven. Her har det gjennom det siste året vært gjennomført tester med Epriocs batterielektriske dumper MT42 og den batterielektriske hjullasteren Scooptram ST14.
Prosjektet støttes av midler fra det svenske innovasjonsbyrået Vinnova, og skal bidra til Bolidens visjon om å være den mest klimavennlige metalleverandøren i verden.
Boliden:
Boliden startet for nesten 100 år siden. Det første gullfunnet, som la grunnlaget for virksomheten, var i Boliden-området i det mineralrike Skellefteå-feltet i Västerbotten i Nord-Sverige. Fra da selskapet startet produksjonen på 1920-tallet, har Boliden utvunnet malm i nesten 30 gruver.
I dag er området hjemsted for gruvene Renström, Kristineberg og Kankberg. Med unntak av Kankberg produserer alle gruvene komplekse malmer som inneholder sink, kobber, bly, gull og sølv. Området har også et anlegg for gull- og tellurproduksjon. Tellur, som blir utvunnet i Kankberg, brukes blant annet til produksjon av solceller. Kilde: Boliden
1 kommentar
Spennende og kreativt.
Det må bety mye for arbeidsmiljøet i gruvene!
Noe å lære for andre gruveselskap.