23. oktober ble det klart at åtte norske selskaper i kombinasjon får den største tildelingen av midler fra EUs innovasjonsfond noensinne – rundt 5,7 milliarder kroner.
Ett av selskapene som nå vil nyte godt av EU-midlene, er Altera Infrastructure. De får inntil 2,7 milliarder kroner for et CO2-lagringsprosjekt kalt Stella Maris CCS.
Mer spesifikt er midlene øremerket STARFISH-prosjektet (Sequestration Technology And Reservoir: Floating Injection and Storage in Havstjerne), som utvikler CO2-lageret Havstjerne i Egersundbassenget i Nordsjøen.
Havstjerne-lisensen eies av Stella Maris CCS sammen med Harbour Energy (tidl. Wintershall Dea)
Det som skiller STARFISH-konseptet fra andre CCS-prosjekter på norsk sokkel, er at CO2 skal fraktes direkte fra en utslipper til et CO2-lager. Ved å eliminere behovet for en CO2-mottaksterminal på land med rørledninger ut til sokkelen, slik for eksempel Northern Lights har bygget, kan fremtidens CCS-prosjekter bli mer fleksible og kostnadseffektive.
Lasteskipene som frakter CO2 skal kunne koble seg til en flytende infrastruktur (en «lagrings- og injeksjonsenhet») til havs, som igjen er koblet til et CO2-reservoar via satellittbrønner på havbunnen, som skissert i illustrasjonene.
Prosjektpartnerne ble tildelt Havstjerne-lisensen i 2023, og ambisjonen er å lagre i underkant av 43 millioner tonn CO2 i løpet av de første 10 årene i fase 1.
– Denne tildelingen er en betydelig validering av vår innovative Stella Maris CCS-tilnærming til CO2-transport og lagringsinfrastruktur. Mens vi jobber for å nå målene i Paris-avtalen, er CCS-prosjekter som STARFISH avgjørende for sikker og permanent lagring av CO2, uttaler fungerende adm.dir. i Altera Infrastructure Duncan Donaldson.
EUs innovasjonsfond skal blant annet bidra til avkarbonisering av europeisk industri og støtte overgangen til klimanøytralitet. Fondet finansieres av EUs klimakvotesystem, som Norge er en del av.