Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » «Godt samarbeid» kan gi tidlig åpning
    Anlegg og infrastruktur

    «Godt samarbeid» kan gi tidlig åpning

    Av Ronny Setsånovember 4, 2020
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Møre og Romsdal fylkeskommune og entreprenør Skanska vil fremskynde åpningen av deler av storprosjektet Nordøyvegen.

    Foto: Skanska

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Fv. 659 Nordøyvegen er et av landets største pågående anleggsprosjekter, og det største for entreprenørselskapet Skanska.

    I en pressemelding skriver byggherre fylkeskommunen Møre og Romsdal at de sammen med Skanska har blitt enige om en avtale som gjør at deler av veien kan åpnes i desember neste år, et halvt år før planen. Årsaken er et «resultat av godt samarbeid», ifølge prosjektleder Marianne Nærø, som mener at byggherren og entreprenøren sammen har klart å se på hvordan fremdriften kan optimaliseres.

    Nordøyvegen skal gi et etterlengtet fastlandssamband for Nordøyene (Lepsøya, Haramsøya, Flemsøy/Skuløy, Fjørtofta og Harøya) i Ålesund kommune som totalt huser 2 700 personer.

    Arbeidet med å realisere Nordøyvegen startet allerede i 1963. Først i 2016 vedtok fylkestinget at veien skulle bygges og arbeidet tok til i 2019. Ferdigstillelse for veien i sin helhet er ventet til sommeren 2022, og kontraktssummen er 3,2 milliarder kroner. Totalt har veisambandet en lengde på 37 kilometer.

    Under Tunneldagene 2020 i september, arrangert av Norsk forening for fjellsprengningsteknikk, fremholdt Henrik Kristoffer Kvikne, prosjektingeniør i Skanska, at prosjektet er selskapets mest spektakulære anleggsprosjekt.

    LES OGSÅ: «Norges mest spektakulære anleggsprosjekt»

    – Det som gjør prosjektet så spektakulært er at det involverer bygging av 13 kilometer tunnel fordelt på tre undersjøiske tunneler samt en liten på land. Videre skal det bygges tre broer, 2,7 kilometer skal sjøfylles og 10 kilometer vei skal legges i dagen, utdypet Kvikne.

    Skisse av Lepsøybroen og rundkjøring mot Hestøya. Illustrasjon: Statens vegvesen

    Majoriteten av berggrunnen i Møre og Romsdal er bergarter av prekambrisk alder som tilhører det som omtales som Den vestre gneisregionen. Mer spesifikt består bergartene ved øyene av granittisk gneis. Dette regnes som en stiv bergart som kan gi utfordringer med lekkasjer i forbindelse med dannelse av sprekker og svakhetssoner.

    Og utfordringer har det vært. Nærø påpeker at de spesielt har støtt på dårlig fjell og opplevd inntrenging av grunnvann i Nogvafjordtunnelen mellom Longva og Fjørtofta. Hun avviser imidlertid at en tidlig åpning mellom Skjeltene og Austnes øker risikoen for forsinkelser på de undersjøiske tunnelene i prosjektet.

    For beboerne på øyene kommer det som en bonus at bompengebetalingen ikke tar til før hele Nordøyvegen åpner i 2022. Kostnadene med å fremskynde åpningen av deler av strekningen blir blant annet finansiert av besparelsene ved nedlegging av fergesambandet.

    RELATERTE SAKER

    Ny veistrekning med unikt underlag

    juni 5, 2025

    Avdekker Oslos seismiske risiko

    juni 3, 2025

    Nær startskudd for Norges største tunnelprosjekt

    mai 20, 2025
    Vis 1 kommentar(er)

    1 kommentar

    1. Sivert Sæterbø on november 9, 2020 11:04

      I virkeligheten er det vel tre øyer i sambandet som da vil bli landfast til neste jul. Det vil bli litt av en utfart mens det vil bli gratis.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Hva om Skjelvet ble virkelighet? Vurdering av Oslos reelle jordskjelvrisiko
    Jun 05, 2025

    Hva om Skjelvet ble virkelighet? Vurdering av Oslos reelle jordskjelvrisiko

    Forstå Ustabile Fjellsider med Kunstig og Naturlig Intelligens
    Jun 04, 2025

    Forstå Ustabile Fjellsider med Kunstig og Naturlig Intelligens

    En brusende geysir: Når fjellet lekker CO2
    Jun 03, 2025

    En brusende geysir: Når fjellet lekker CO2

    Grønn omstilling med en fot i bakken – Bømoen Plussbygd
    Jun 03, 2025

    Grønn omstilling med en fot i bakken – Bømoen Plussbygd

    Da Drammen eksploderte
    Jun 02, 2025

    Da Drammen eksploderte

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.