Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login ABONNÉR PÅ NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    • Download Media Guide
    Geo365
    You are at:Home » «Godt samarbeid» kan gi tidlig åpning
    Anlegg og infrastruktur

    «Godt samarbeid» kan gi tidlig åpning

    By Ronny Setsånovember 4, 2020
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Møre og Romsdal fylkeskommune og entreprenør Skanska vil fremskynde åpningen av deler av storprosjektet Nordøyvegen.

    Foto: Skanska

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Fv. 659 Nordøyvegen er et av landets største pågående anleggsprosjekter, og det største for entreprenørselskapet Skanska.

    I en pressemelding skriver byggherre fylkeskommunen Møre og Romsdal at de sammen med Skanska har blitt enige om en avtale som gjør at deler av veien kan åpnes i desember neste år, et halvt år før planen. Årsaken er et «resultat av godt samarbeid», ifølge prosjektleder Marianne Nærø, som mener at byggherren og entreprenøren sammen har klart å se på hvordan fremdriften kan optimaliseres.

    Nordøyvegen skal gi et etterlengtet fastlandssamband for Nordøyene (Lepsøya, Haramsøya, Flemsøy/Skuløy, Fjørtofta og Harøya) i Ålesund kommune som totalt huser 2 700 personer.

    Arbeidet med å realisere Nordøyvegen startet allerede i 1963. Først i 2016 vedtok fylkestinget at veien skulle bygges og arbeidet tok til i 2019. Ferdigstillelse for veien i sin helhet er ventet til sommeren 2022, og kontraktssummen er 3,2 milliarder kroner. Totalt har veisambandet en lengde på 37 kilometer.

    Under Tunneldagene 2020 i september, arrangert av Norsk forening for fjellsprengningsteknikk, fremholdt Henrik Kristoffer Kvikne, prosjektingeniør i Skanska, at prosjektet er selskapets mest spektakulære anleggsprosjekt.

    LES OGSÅ: «Norges mest spektakulære anleggsprosjekt»

    – Det som gjør prosjektet så spektakulært er at det involverer bygging av 13 kilometer tunnel fordelt på tre undersjøiske tunneler samt en liten på land. Videre skal det bygges tre broer, 2,7 kilometer skal sjøfylles og 10 kilometer vei skal legges i dagen, utdypet Kvikne.

    Skisse av Lepsøybroen og rundkjøring mot Hestøya. Illustrasjon: Statens vegvesen

    Majoriteten av berggrunnen i Møre og Romsdal er bergarter av prekambrisk alder som tilhører det som omtales som Den vestre gneisregionen. Mer spesifikt består bergartene ved øyene av granittisk gneis. Dette regnes som en stiv bergart som kan gi utfordringer med lekkasjer i forbindelse med dannelse av sprekker og svakhetssoner.

    Og utfordringer har det vært. Nærø påpeker at de spesielt har støtt på dårlig fjell og opplevd inntrenging av grunnvann i Nogvafjordtunnelen mellom Longva og Fjørtofta. Hun avviser imidlertid at en tidlig åpning mellom Skjeltene og Austnes øker risikoen for forsinkelser på de undersjøiske tunnelene i prosjektet.

    For beboerne på øyene kommer det som en bonus at bompengebetalingen ikke tar til før hele Nordøyvegen åpner i 2022. Kostnadene med å fremskynde åpningen av deler av strekningen blir blant annet finansiert av besparelsene ved nedlegging av fergesambandet.

    Related Posts

    Vil lære av Rogfast

    desember 22, 2025

    Færre stengte veier med skredtårn

    desember 9, 2025

    Skipstunnelen fortsatt i spill

    oktober 28, 2025
    View 1 Comment

    1 kommentar

    1. Sivert Sæterbø on november 9, 2020 11:04

      I virkeligheten er det vel tre øyer i sambandet som da vil bli landfast til neste jul. Det vil bli litt av en utfart mens det vil bli gratis.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Formidlingspris til Jan Mangerud 
    Dec 22, 2025

    Formidlingspris til Jan Mangerud 

    Michelsen lukker øynene for det som ikke passer
    Dec 22, 2025

    Michelsen lukker øynene for det som ikke passer

    Første kobber fra det norske dyphavet
    Dec 22, 2025

    Første kobber fra det norske dyphavet

    Kommer: GEO 2026 og Geokalenderen 
    Dec 22, 2025

    Kommer: GEO 2026 og Geokalenderen 

    Toktet i mål
    Dec 17, 2025

    Toktet i mål

    Where the earth yawns
    Dec 23, 2025

    Where the earth yawns

    When your oil reservoir turns out to be a lithium deposit
    Dec 22, 2025

    When your oil reservoir turns out to be a lithium deposit

    Subsurface noise, Issue 5, 2025
    Dec 19, 2025

    Subsurface noise, Issue 5, 2025

    Quantifying the hydrogen-generation potential of iron-bearing rocks
    Dec 18, 2025

    Quantifying the hydrogen-generation potential of iron-bearing rocks

    Mitigation, precaution, and exclusion zones: Aligning science with policy
    Dec 17, 2025

    Mitigation, precaution, and exclusion zones: Aligning science with policy

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.