Fv. 659 Nordøyvegen er et av landets største pågående anleggsprosjekter, og det største for entreprenørselskapet Skanska.
I en pressemelding skriver byggherre fylkeskommunen Møre og Romsdal at de sammen med Skanska har blitt enige om en avtale som gjør at deler av veien kan åpnes i desember neste år, et halvt år før planen. Årsaken er et «resultat av godt samarbeid», ifølge prosjektleder Marianne Nærø, som mener at byggherren og entreprenøren sammen har klart å se på hvordan fremdriften kan optimaliseres.
Nordøyvegen skal gi et etterlengtet fastlandssamband for Nordøyene (Lepsøya, Haramsøya, Flemsøy/Skuløy, Fjørtofta og Harøya) i Ålesund kommune som totalt huser 2 700 personer.
Arbeidet med å realisere Nordøyvegen startet allerede i 1963. Først i 2016 vedtok fylkestinget at veien skulle bygges og arbeidet tok til i 2019. Ferdigstillelse for veien i sin helhet er ventet til sommeren 2022, og kontraktssummen er 3,2 milliarder kroner. Totalt har veisambandet en lengde på 37 kilometer.
Under Tunneldagene 2020 i september, arrangert av Norsk forening for fjellsprengningsteknikk, fremholdt Henrik Kristoffer Kvikne, prosjektingeniør i Skanska, at prosjektet er selskapets mest spektakulære anleggsprosjekt.
LES OGSÅ: «Norges mest spektakulære anleggsprosjekt»
– Det som gjør prosjektet så spektakulært er at det involverer bygging av 13 kilometer tunnel fordelt på tre undersjøiske tunneler samt en liten på land. Videre skal det bygges tre broer, 2,7 kilometer skal sjøfylles og 10 kilometer vei skal legges i dagen, utdypet Kvikne.
Majoriteten av berggrunnen i Møre og Romsdal er bergarter av prekambrisk alder som tilhører det som omtales som Den vestre gneisregionen. Mer spesifikt består bergartene ved øyene av granittisk gneis. Dette regnes som en stiv bergart som kan gi utfordringer med lekkasjer i forbindelse med dannelse av sprekker og svakhetssoner.
Og utfordringer har det vært. Nærø påpeker at de spesielt har støtt på dårlig fjell og opplevd inntrenging av grunnvann i Nogvafjordtunnelen mellom Longva og Fjørtofta. Hun avviser imidlertid at en tidlig åpning mellom Skjeltene og Austnes øker risikoen for forsinkelser på de undersjøiske tunnelene i prosjektet.
For beboerne på øyene kommer det som en bonus at bompengebetalingen ikke tar til før hele Nordøyvegen åpner i 2022. Kostnadene med å fremskynde åpningen av deler av strekningen blir blant annet finansiert av besparelsene ved nedlegging av fergesambandet.
1 kommentar
I virkeligheten er det vel tre øyer i sambandet som da vil bli landfast til neste jul. Det vil bli litt av en utfart mens det vil bli gratis.