Bildet over: AF Gruppen har igangsatt drivingen av den første kilometeren med tunnel øst i Oslo. Inne i en fjellhall skal de så montere en tunnelboremaskin for videre driving mot Huseby i vest. Tunnelen blir en del av Oslos nye vannett.
Per i dag forsyner én drikkevannskilde (Maridalsvannet) og ett vannrenseanlegg 90 prosent av Oslos innbyggere med drikkevann.
For å redusere sårbarheten har Oslo kommune valgt å bygge en reservevannforsyning (prosjektet Ny vannforsyning Oslo) og samtidig nye vannforsyningstunneler (Stamnettprosjektet).
geo365.no: Prosjekterer Oslos nye vanntunneler
Sikringen av en fullgod reservevannforsyning skal skje ved å tilføre vann fra Holsfjorden i Viken. Herfra skal det drives tunnel til et nytt vannrenseanlegg ved Huseby. Det er Skanska som driver den 19 km lange råvannstunnelen.
På Stubberud ved Alnasenteret i Oslo forbereder entreprenøren AF Gruppen for den første kilometeren med tunnel. Deretter skal de sprenge ut en fjellhall der en tunnelboremaskin (TBM) skal monteres. TBMen skal drive 11 km vestover mot Huseby ved årsskiftet 2023/2024.
AF Gruppen utfører oppdraget i samarbeid med italienske Ghella. Kontraktssummen er 8,75 milliarder kroner.

– I tillegg til tunnelene er det fire store berghaller, to rentvannsbassenger, en pumpestasjon og en ventilasjonsstasjon, oppsummerer Sigurd Ramnefjell, leder for Entreprise 6: Rentvannstunnel i Prosjekt Ny vannforsyning Oslo.
AF og Ghella er godt i gang med den første kilometeren med tunnel. De borer hull flere titalls meter inn i berget. Gjennom injeksjonsstavene pumpes det inn en sementbasert masse under høyt trykk. Når massen har herdet, bidrar det til å hindre at vann renner inn i tunnelen og det stabiliserer også bergmassen før man skyter neste salve.
Hver salve sprenger ut omkring fem løpemeter berg. Det er mye berg som skal tas ut.
Tunnelboremaskinen som skal monteres inne i fjellhallen er stor. Den måler 200 meter i lengde, veier ca. 2 000 tonn og er i prinsippet, ifølge Ramnefjell, en stor drill med en diameter på 7 meter.
Tunnelen til Huseby blir kledt med betongelementer. Deretter skal tunnelen utstyres med vannrør og andre komponenter som er nødvendig for å gi byen en fullverdig reservevannforsyning.
Fra Oset ved Maridalsvannet drives en annen tunnel hvor det også skal fraktes drikkevann. Denne tunnelen er en erstatning for den eksisterende Grefsentunnelen. Tunnelen blir 3,5 kilometer lang og kobles til den nye TBM-tunnelen ved Sinsen.
– De største rørene er to meter i diameter. Du får ikke noe forhold til det før du står inne i et slikt rør og tenker at her skal det stå vann med trykk på, sier Ramnefjell.
Den nye reservevannforsyningen skal etter planen stå klar 1. januar 2028. Råvannet som ankommer Huseby skal renses i et underjordisk vannbehandlingsanlegg, der AF Gruppen er innstilt som entreprenør, og deretter sendes østover via rørsystemet som er under utbygging.
Drikkevannet ender blant annet opp i to kjempestore beredskapsbassenger under bakken i nærheten av Lutvann. Underveis vil de nye vannrørene bli knyttet til eksisterende rør på ulike lokasjoner i byen.
geo365.no: Sprenger for høyere vanntrykk