Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login ABONNÉR PÅ NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    • Download Media Guide
    Geo365
    You are at:Home » Nå skal fjellkjeden få navn
    Geoturisme

    Nå skal fjellkjeden få navn

    By Halfdan Carstensjuli 7, 2014
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Den er millioner av år gammel. Likevel mangler den et navn. Derfor legger Norsk Geologisk Forening opp til en navnekonkurranse der alle fjellinteresserte inviteres til å delta.
    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Henrik Svensen er ingen dedikert fjellvandrer. Han prøver ikke å skape et image rundt seg selv som fjellgeit. Han er like fullt interessert i fjell. Veldig interessert. Derfor har han skrevet en hel bok om dem.

    Bergtatt ble utgitt i fjor. Siden det har den gått sin seiersgang blant anmeldere (se også GEO 08/2011). Da kommer leserne også. Det første opplaget kunne ikke mette markedet.

    Det Svensen har gjort oss oppmerksomme på var at den norske fjellkjeden mangler et navn. Nei, slett ikke, vil mange geologer svare, og refererer til boklig kunnskap der det blir fortalt om Den kaledonske fjellkjeden.

    711x474_Kart
    Den norske, moderne fjellkjeden strekker seg fra Rogaland i sør til Finnmark i nord. Likevel mangler den et navn. I dette kartet kommer den frem ved at det er lagt farge på høyder over 400 meter. Kartografi: Odleiv Olesen, NGU

    Men så enkelt er det altså ikke. Det er bare roten av Den kaledonske fjellkjeden som er igjen. Det aller meste av den fjellkjeden som strakte seg mot himmelen i slutten av silur er forsvunnet med is, vann og vind gjennom millioner av år. Det som en gang for veldig lenge siden var fjell på flere tusen meters høyde, er i dag ikke stort mer enn knudrete fjellknauser.

    Den fjellkjeden vi ser i dag – de høye fjellene nordmenn er så stolte av – er mye yngre. Presis hvor ung, det vet vi ikke, men de fleste tror den er dannet gjennom neogen (2,6-23 Ma). Derfor har den heller ikke rukket å bukke under for eroderende krefter. Hvorfor den ble til, ja det vet vi ikke, men det er lansert mange hypoteser.

    Nå må fjellkjeden få navn, utbasunerer Svensen i boka. Norsk Geologisk Forening (NGF) har tatt ham på alvor. Den har påtatt seg ansvaret med å få til en konkurranse som skal ende opp med et navn som har både nasjonal og internasjonal gjenklang.

    Språkrådet er allerede involvert. Andre som måtte føle et eierskap til fjellene våre vil bli kontaktet etter hvert.

    Hensikten med denne konkurransen er – fra et faglig ståsted – å skape oppmerksomhet rundt geofaget. Mens konkurransen pågår, må vi bruke denne unike muligheten til å fortelle om fjellene; hvordan de ble til, hva de består av, hva de kan brukes til, og hvorfor de – til slutt – forsvinner. Og mye mer. Både natur- og kulturinteresserte vil ha mye å bidra med.

    En annen god grunn til at fjellkjeden bør ha et navn er at det kan brukes i markedsføringen av Norge. Hvem har ikke hørt om Alpene, Himalaya og Andes? De norske fjellene må inn på denne listen. Reiselivsbransjen bør gripe muligheten begjærlig.

    Den majestetiske Gaustatoppen (1883 m o.h.) sies å ha Norges videste utsikt. På en god dag kan vi skue ut over 60.000 km2. Telemarks høyeste fjell kan derfor stå som et symbol på den lange fjellkjeden vår. Foto: Halfdan Carstens
    Den majestetiske Gaustatoppen (1883 m o.h.) sies å ha Norges videste utsikt. På en god dag kan vi skue ut over 60.000 km2. Telemarks høyeste fjell kan derfor stå som et symbol på den lange fjellkjeden vår.
    Foto: Halfdan Carstens

    Related Posts

    Kulturhistorie ytterst i havgapet

    juli 23, 2025

    Gull: Bømlo

    februar 3, 2025

    Gull: Gisna

    januar 6, 2025
    Add A Comment

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    A Digital Trailblazer Candidate: Anders Waldeland
    Oct 30, 2025

    A Digital Trailblazer Candidate: Anders Waldeland

    Karlsen & Hanken mangler fysisk forklaring
    Oct 28, 2025

    Karlsen & Hanken mangler fysisk forklaring

    Tilfører ny forståelse til sokkelen og fastlandsgeologien
    Oct 27, 2025

    Tilfører ny forståelse til sokkelen og fastlandsgeologien

    Norsk jord granskes for cesium‑137 
    Oct 22, 2025

    Norsk jord granskes for cesium‑137 

    Slik så Norge ut i ordovicium
    Oct 20, 2025

    Slik så Norge ut i ordovicium

    The value of seismic attributes and the value of having your own business
    Oct 30, 2025

    The value of seismic attributes and the value of having your own business

    The human touch in reservoir modelling
    Oct 29, 2025

    The human touch in reservoir modelling

    Harnessing AI-driven analytics for subsurface insights in East Coast Peninsular Malaysia
    Oct 28, 2025

    Harnessing AI-driven analytics for subsurface insights in East Coast Peninsular Malaysia

    Subsurface noise, Issue 4, 2025
    Oct 27, 2025

    Subsurface noise, Issue 4, 2025

    Decoding slip with tension gashes
    Oct 27, 2025

    Decoding slip with tension gashes

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.