Norsk sokkel byr på et vell av muligheter for nye næringer ved siden av og etter oljen, og karbonfangst- og lagring (CCS) har fått solid fotfeste. Northern Lights har startet kommersiell lagring, og interessen for nye CCS-lisenser er stor.
Equinor sikter mot å lagre 30 – 50 millioner tonn CO2 årlig innen 2035, omtrent tilsvarende Norges utslipp (45 millioner tonn CO2-ekvivalenter i 2024).
Selskapet er involvert i prosjekter som Northern Lights og Northern Endurance i Nordsjøen, Bayou Bend i USA og Kalundborg i Danmark, samt en planlagt rørledning fra det europeiske fastlandet til Nordsjøen.
Under World CCUS Conference i Bergen i september fremhevet Andreas Jagtøyen, SVP for fornybar- og lavkarbonteknologi i Equinor, at CCS er den mest kostnadseffektive måten å avkarbonisere industrier der det er krevende å kutte utslipp.
Equinor har reinjisert CO2 på Sleipner siden 1996 og på Snøhvit siden 2008. Jagtøyen påpekte at selskapet i disse prosjektene så langt har lagret mer enn 27 millioner tonn CO2.
– Det er lovende og imponerende, men det tok oss 30 år. Vi må øke tempoet betydelig for å løse fremtidens utfordringer.
Jagtøyen understreket at CCS må bli økonomisk bærekraftig om vi skal nå nullutslippsmålene, og at høye kostnader er en barriere.
– EU ETS-prisen [EUs klimakvotepris] er i dag litt under 70 euro per tonn, lavere enn de faktiske fangstkostnadene. 50 – 70 prosent av CCS-kostnadene er relatert til fangst.
Han oppfordret til samarbeid mellom akademia og operatører for å redusere disse, men påpekte at også på transport- og lagringssiden, som ved Northern Lights, må kostnadene (ca. 75 euro per tonn) ned.
For å akselerere utviklingen av nye prosjekter etterlyste lavkarbonsjefen pragmatisme:
– Vi må snakke om hva som er godt nok og akselerere fremgang over perfeksjon, sa han, og viste blant annet til strenge krav til CO2-renhet og høye fangstrater som øker kostnadene betydelig.
På transportsiden foreslo han fleksible løsninger, som direkte injeksjon fra skip til reservoarer for å unngå kostbare terminaler som Øygarden-anlegget (Northern Lights).
Avslutningsvis oppfordret foredragsholderen til samarbeid på tvers av verdikjeden og å finne løsninger som er «gode nok». Han understreket behovet for nye forretningsmodeller, strategiske allianser og ideer for radikale kostnadsreduksjoner.
Han nevnte blant annet CO2-utnyttelse, som syntetisk drivstoff og byggematerialer, og Equinors investering i mineraliseringsteknologi for å binde CO2 i stabile karbonater i undergrunnen.