– Slike utbyggingsprosjekter utgjør betydelige investeringer for samfunnet, og vi trenger gode tids- og kostnadsestimater for tunneldrivingen, både i beslutningsfasen og i gjennomføringsfasen, sier Joakim Eggen, laboratorieleder hos Sintef.
For ytterligere å forbedre tids- og kostnadsprognoser kan Berglaboratoriet ved Sintef nå tilby en ny testmetode som i miniatyrskala gjenskaper TBM-tunneldriving. En TBM benytter kutterringer som bryter berget med en rullende bevegelse under høyt trykk.
Den nye testmetoden er konstruert i tett samarbeid med SERVI Group. Metoden skal gjøre det mulig å bestemme bergarters motstandsdyktighet mot inntrengning, og slitasjen de påfører stålet i kutterringene, i en og samme test. Data om rotasjonshastighet, dreiemoment, matetrykk og inntrengning blir også logget i sanntid.
Les på Geo365: TBM-prosjekt med verdensrekord
FoU-prosjekt
– Testmetoden har fått navnet Rolling Indentation Abrasion Test (RIAT), og er en skalert test, som i kontrollerte laboratorieforhold benytter miniatyrkutterringer med relevant stålkvalitet for TBM-kuttere og et representativt intakt bergartstykke, forklarer Dirk van Oosterhout, forsker hos Sintef.
RIAT ble utviklet i doktorgraden til Javier Macias gjennom prosjektet FAST-Tunn (Future Advanced Steel Technology for Tunnelling), et FoU-prosjekt støttet av Forskningsrådet og industrien.
Ifølge Sintef har de 40 års erfaring med testing av bergarters slitasjeegenskaper for å prognostisere tid og kostnad for tunnelprosjekter.
– De eksisterende testmetodene for bestemmelse av bergarters borbarhet, som er utviklet av Sintef og NTNU, benyttes regelmessig og er internasjonalt anerkjente som referansetester, skriver Sintef i en melding.