Det grønne skiftet og en elektrifisering av samfunnet vil betydelig øke etterspørselen eter en rekke metaller. Det var konklusjonen til Det internasjonale energibyrået IEA som i mai i fjor publiserte rapporten The Role of Critical Minerals in Clean Green Energy Transition.
Eksempelvis påpeker IEA at en elbil krever mer enn 200 kg metaller og mineraler, sammenliknet med drøyt 30 kg for en konvensjonell fossildrevet bil. Metallbehovet for grønn energiproduksjon viser det samme. Vind- og solkraft krever langt flere kg metaller og mineraler per produksjonskapasitet (MW) enn fossil energiproduksjon.
Geoforskning.no: En grønn steinalder i 2058?
Solcellepaneler, vindturbiner og batterier krever en lang rekke metaller, hvorav det kanskje viktigste metallet er kobber.
Innen 2040 kan etterspørselen etter kobber til grønn energi ifølge IEA doble eller tredoble seg, avhengig av hvilket scenario en legger til grunn. De bemerker videre:
«… looking further ahead in a scenario consistent with climate goals, expected supply from existing mines and projects under construction is estimated to meet only… 80 % of copper needs by 2030.”
– Det regnestykket går bare ikke opp, sier Øystein Rushfeldt i et intervju med Finansavisen. Rushfeldt er administrerende direktør i Nussir. Gruveselskapet har startet byggingen av kobbergruven som etter planen vil starte produksjon i 2023.
Rushfeldt mener den kommende etterspørselsveksten for kobber langt vil overstige veksten i produksjon og sier videre:
– Alle gruver i verden går på full produksjon. Produksjon av kobber kan ikke økes på kort varsel. Og det tar 15 til 20 år å starte en ny kobbergruve. Det betyr at det vil ta kanskje et halvt århundre å doble dagens produksjon, sier Rushfeldt til fa.no og bemerker at heller ikke resirkulering vil være tilstrekkelig for å mette behovet.
Én ting er mengden kobber som går til produksjon av grønn energi. Bruken av grønn energi er en annen.
Rushfeldt trekker frem elbiler som eksempel, og forteller at en Tesla kan inneholde fire ganger så mye kobber som en fossil personbil.
– La oss si at vi tror på et scenario 10 – 20 år frem i tid der nesten alle bilene som selges hvert år er elektriske. For eksempel 90 prosent. 65 millioner kjøretøy i året. Bare det vil kreve bortimot all kobberproduksjon i verden, mener Rushfeldt.
Han mener det er uunngåelig at prisen på elbiler vil stige. Implisitt forventer han høyere kobberpriser i fremtiden. Noe som er godt nytt for gruveselskapene. Inkludert Nussir.
Dyphavsmineraler kan bidra
Dyphavsmineraler kan dekke en betydelig andel av den kommende etterspørselen etter metaller og mineraler som kobber, sink, kobolt, mangan og sjeldne jordartsmetaller.
Forekomstene som finnes i norske havområder kan bli en viktig strategisk ressurs, og den forrige regjeringen startet derfor en åpningsprosess for utvinningen av disse. Oljedirektoratet har fått jobben med å utarbeide en ressursvurdering.
Les mer om temaet:
Vi kommer ikke utenom dyphavsmineraler
Norges viktigste bidrag til det grønne skftet
Nødvendig for det grønne skiftet
Rystad Energy utarbeidet på vegne av Norsk olje og gass en rapport som antyder at dyphavsmineraler kan bli Norges neste industrieventyr. Rapporten er imidlertid basert på tynt datagrunnlag. Vi vet så langt svært lite om ressursgrunnlaget langs midthavsryggen i Norskehavet.
1 kommentar
Interessant, – om fakta er korrekt.