Yaras fabrikk i den nederlandske byen Sluiskil inngikk i august en avtale med Northern Lights-prosjektet til Equinor, Shell og TotalEnergies. Prosjektet innebærer transport og fangst av CO2, og inngår i den norske regjeringens satsing ved navn Langskip.
Yara er et norsk gjødsel- og kjemikalieselskap med produksjon, salg og service rundt om i verden. Ammoniakk- og gjødselanlegget i Sluiskil har allerede kuttet 3,4 millioner tonn CO2-utslipp årlig siden 1990, men vil gjennom den nye avtalen kunne kutte ytterligere.
– Jeg er veldig glad for å kunngjøre at vi nå er på vei til å fjerne CO2-utslipp fra produksjonsanlegget vårt i Sluiskil. Dette vil ta oss et steg videre mot karbonfri matproduksjon, samt akselerere tilførselen av ren ammoniakk til drivstoff- og kraftproduksjon, uttalte Svein Tore Holsether, administrerende direktør i Yara International ASA.
Skaper et marked for karbonfangst og -lagring
Langskip er 80 prosent finansiert av staten, og som en del av den resterende finansieringen fastsatte regjeringen at Northern Lights tilbyr sin tjeneste til Europa gjennom utviklingen av en kommersiell forretningsmodell.
– Yara er vår første kommersielle kunde, som fyller vår tilgjengelige kapasitet i Northern Lights. Med dette etablerer vi et marked for transport og lagring av CO2, sa Børre Jacobsen, administrerende direktør i Northern Lights.
Transportrute fra Yara Sluiskil til reservoaret utenfor Norges vestkyst. Illustrasjon: Northern Lights.
Fra tidlig i 2025 skal 800 000 tonn ren CO2 fanges, komprimeres og gjøres flytende i Nederland, for deretter å bli transportert med skip til mottaksterminalen i Øygarden kommune utenfor Bergen. Herfra blir væsken transportert via rørledning til reservoaret 2 600 meter under havbunnen.
Geo365: CO2-lagringen starter om to år
Det er drøyt to år siden Northern Lights boret letebrønnen som påviste at reservoarene i Johansen-formasjonen under havbunnen sør for Troll-feltet var godt egnet for CO2-lagring.
Området inneholder sandstein med gode strømningsegenskaper og den overliggende skiferen (Drake-formasjonen) skal utgjøre en sikker forsegling.
Utbyggingsfase 1 er planlagt med en kapasitet på 1,5 millioner tonn CO2 per år fra senhøsten 2023, og med en driftsperiode på 25 år. Utbyggingsfase 2 er planlagt med en kapasitet på inntil 5 millioner tonn CO2 per år. Denne er imidlertid avhengig av nødvendig tilgang på CO2.
Geo365: Et paradigmeskifte for norsk sokkel
Figur som viser reservoaret i undergrunnen. Den planlagte CO2-injeksjonen er markert i rosa. Illustrasjon: Equinor.
Avtalen med Yara viser at europeisk industri har et faktisk behov og ønske om å kutte CO2-utslipp og er villige til å betale for å få det lagret. En ny forretningsmodell i Nordsjøen trer frem.
Northern Lights: Major milestone for decarbonising Europe.
1 kommentar
Sitat: «Yara og Northern Lights har signert verdens første kommersielle avtale om transport og lagring av CO2 på tvers av landegrenser. Dette markerer starten på lagring av CO2 på norsk sokkel som betalingstjeneste.»
Hva betyr den siste setningen i sitatet ?